
Kommuniser smartere og raskere
Målretta kommunikasjon handler om å påvirke hva prioriterte målgrupper – internt og eksternt – tenker, snakker om, deler og gjør. Det handler om presise budskap, gode argumenter, perfekt timing og valg av riktige medier for å nå målet.
Det er vår erfaring at alt for mange virksomheter går i vante spor og bruker penger på tiltak som gir liten eller ingen effekt. Kanskje vi skal sette av litt tid til en liten kommunikasjonsrevisjon i din virksomhet for å se om strategien bør endres? Eller kanskje det kan være smart med en medietrening av ledergruppen og andre nøkkelpersoner for å trene på saker dere ønsker omtalt og saker dere frykter skal bli omtalt?
Dine ansatte, dine kunder og framtidige kunder, lever i en verden der det de siste årene har skjedd dramatiske endringer med hensyn til hvordan vi kommuniserer og samhandler med hverandre. Men midt i alt det nye står en ting fast som før: Det er de gode budskapene, og de gode argumentene, pakket i gode fortellinger, som skaper gjennombrudd hos målgruppene du vil påvirke. Gjennom god kommunikasjon skal dere målrettet påvirke hva prioriterte grupper og enkeltpersoner:
- Tenker om dere og produktene/tjenestene dere leverer
- Snakker med andre om på bakgrunn av omtale av dere
- Deler på sosiale medier når de har hatt en god eller dårlig opplevelse
- Liker på sosiale medier når de leser noe om dere
- Gjør: For eksempel når de vurderer å kjøpe et produkt eller en tjeneste
Strategene er et PR-byrå som ønsker å bistå dere med å:
- Gjennomføre en kommunikasjonsrevisjon
- Utvikle en tydelig kommunikasjonsstrategi
- Utvikle gode budskap og fortellinger
- Kommunisere samfunnsansvaret slik at det styrker omdømmet
- Bruke egne og sosiale medier på en smart måte
- Etablere gode rutiner for motiverende intern kommunikasjon
- Sikre god planlegging og gjennomføring av kritiske møter
- Kommunisere godt med politiske aktører og myndigheter
- Bruke redaksjonelle medier for å styrke omdømmet og stimulere salg
- Bruke innholdsmarkedsføring strategisk og taktisk
- Planlegge, gjennomføre og evaluere integrerte kampanjer
Målretta myndighetskontakt, samfunnskontakt, mediekontakt, innholdsmarkedsføring og kundedialog styrker lønnsomheten og gir gode resultater. Men endret mediebruk gjør at det som fungerte i går kanskje ikke gir de samme resultatene i dag.